Bij de aanwezigheid van pijnklachten adviseren wij u contact op te nemen met de praktijk. De tandarts kan door middel van het stellen van verschillende vragen en het uitvoeren van zowel klinisch als radiologisch onderzoek de juiste diagnose stellen en samen met u een passend behandelvoorstel opstellen.

Pijn die vanzelf ontstaat en blijft aanhouden, wijst vaak op een probleem. Is de pijn scherp en stekend van aard en uitstralend naar andere tanden, dan kan dit duiden op een zenuwontsteking van de tand. Pijn bij een zenuwontsteking kan toenemen met warm eten of drinken en afnemen door koud eten of drinken. Een zenuwontsteking wordt gekenmerkt door een hevige afweerreactie vanuit de bloedvaatjes in de tand. Deze bloedvaatjes gaan als het ware ‘openstaan’ en door het uittreden van vocht, zal de druk in de tandzenuw toenemen. Deze toename van druk gaat gepaard met pijn. Soms gaat de pijn vanzelf over; dan is de tandzenuw waarschijnlijk afgestorven. Het gevolg hiervan is dat u soms tijden geen pijn meer hebt. Na enige tijd kan de kies of tand toch opnieuw gevoelig worden. De pijn is nu anders. De pijn zit dieper in de kaak en is doffer van karakter. Het is nu makkelijker de pijnlijke tand of kies aan te wijzen.

Voelt een tand of kies wat hoger aan en is hij gevoelig bij het bijten, dan kan dat wijzen op een wortelpuntontsteking. Het is mogelijk dat de scherpe pijn bij een zenuwontsteking niet meer overgaat en de pijn verergert bij bijten en bij druk op de kaak ter plaatse van de tand of kies. U hebt dan waarschijnlijk een combinatie van een wortelpuntontsteking en een zenuwontsteking. Als complicatie kan een zwelling ontstaan.

Naast de scherpe stekende pijn die blijft aanhouden, is er de pijn die optreedt bij warm of koud eten en drinken. Deze pijn wijst op een overgevoelige zenuw of een gevoelige tandhals. Is deze gevoelige tandhals de oorzaak, dan gaat de pijn vaak vanzelf weer over. Wordt de tand echter steeds gevoeliger en duurt de pijn langer, dan kan dit duiden op een zenuwontsteking.

Tenslotte is er de zeurende en knagende pijn. Dit in combinatie met een vieze, bittere smaak in de mond kan worden veroorzaakt door ontstoken tandvlees of een doorbrekende (verstands)kies. Er is vaak een pijnlijke plek aan het tandvlees te voelen en ook kan het tandvlees dikker zijn.